„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

luni, 20 iulie 2015

INTERVIURI RO KU (XVII) CFC cu GABRIELA VLAD



GABRIELA VLAD

Născută în Constanţa în 1962, inginer. Membru în USR filiala Braşov, membru de onoare al Asociaţiunii Transilvane pentru Literatura Română şi Cultura Poporului Român - Despărţământul ASTRA. Lucrări publicate: romanele istorice: "Drăculeştii - Sabia Ordinului", 2004 (Premiul de debut al USR Braşov), "Drăculeştii - Colanul Ordinului", 2006, "Drăculeştii - Mantia Roşie", 2008, colaborări cu ziarul "Cuget Liber" - Constanţa, revista "Ex Ponto", revista "Albatros". Hobby-uri: literatura, istoria, pictura.



1. Cum te-ai apropiat de acest gen de poezie? De câtă vreme scrii  haiku?


Apropierea de haiku a fost firească deoarece îmi place cultura japoneză; a fost totuşi nevoie de imboldul doamnei Aura Văceanu pentru a mă hotărî să abordez acest gen de literatură începând de prin 2008-2009. 

2. Cine/ce te-a ajutat să-i înțelegi mai bine esenţa?


Participând la diversele simpozioane şi festivaluri organizate de Asociaţia de Haiku din Constanţa, am încercat să înţeleg mai bine fenomenul haiku şi regulile lui. Nu pot spune totuşi că le-am asimilat foarte bine, dar în acest sens articolele domnului Traian Atanasiu, explicaţiile doamnei Aura Văceanu şi blândele sfaturi ale domnului Radu Patrichi îmi sunt de un real folos şi le mulţumesc şi pe această cale.

3.Ai urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de luat în seamă? Te-a ghidat cineva?


Pot spune că haikuurile domnilor Radu Patrichi şi Şerban Codrin m-au inspirat mult, dar şi scrierile clasicilor japonezi şi cele ale autorilor români de gen. 

4.Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?


Eu scriu proză, poezia mi se pare încă departe de înclinaţiile mele. Mi se întâmplă să compun câte o strofă-două prin romane, dar asta nu mă apropie de poezie mai mult decât ar face-o, de exemplu, simpla lectură a poeţilor consacraţi. Dar dacă ar fi să compar poezia niponă cu cea occidentală, ar fi ca un cireş înflorit, delicat şi subtil, faţă în faţă cu un stejar încărcat de ghinde. Savurez frumuseţea florilor de sakura dar şi pădurea de stejar îmi umple pieptul cu aromele tari ale munţilor. Chestiune de gust şi de puterea clipei. 

 5.Ai obținut premiul I la concursul Romanian Kukai - martie 2015 cu un poem  reușit
fluture năuc -
parfumul narciselor
umple grădina

Ne poți spune ce/cine anume te-a inspirat, cum  ai reuşit să scrii un haiku atît de bun?
De multe ori văd imaginea, simt mireasma, dar mi-e greu să pun totul în cuvintele potrivite. Aici am văzut fluturele dansând în aer - şi cuvintele au venit aproape imediat. Poate că am fost în starea de spirit necesară, totul a curs rotund.  

6. Ce valoare au pentru tine premiile obținute în acest domeniu? 


Mă fac să merg mai departe cu încredere (dar oricum merg mai departe).

7. Ce înseamnă pentru tine participarea la  concursurile de haiku de pe RO KU?


Îmi dau prilejul să mă verific şi să mă corectez. Vă mulţumesc pentru ideea acestor concursuri, e grozavă, faceţi o treabă fantastică!

8. Ce rol joacă în ceea ce scrii  viaţa ta personală şi activitatea profesională? Te ajută sau te încurcă?


Şi-şi. Activitatea profesională e o bază - câteodată extinsă - iar cea personală, uneori tumultuoasă, tinde să acapareze restul. Dar scrisul e totuşi o constantă, din fericire. 

9.Poți numi trei poeme haiku  de-ale autorilor români şi/sau străini care îți plac în mod deosebit și pe care ai fi vrut să le scrii tu însăți?

Da, sunt multe, dar aş cita acum aşa:

amurgul în parc - 
pe o bancă doi bătrâni
aşteptând iarna 
(Dan Norea)

casă în ruină -
creanga de liliac
sprijină zidul
(Dan Florică)

soarele zilei de iarnă - 
pe spatele calului
umbra mea îngheaţă
(Matsuo Basho)




10.Ai publicat vreo carte de haiku? Ce  proiecte ai pe viitor?


Încă n-am publicat nimic, dar strâng la sertar, cine ştie?

Niciun comentariu: