„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

miercuri, 8 iulie 2015

INTERVIURI RO KU (XIII) CFC cu VALER G. POP






VALER G. POP
Născut la 25.08.1949 în localitatea Şanţ, Bistriţa Năsăud.
Absolvent al Institutului Pedagogic de 3 Ani din Cluj-Napoca, facultatea de matematică, în 1971.
Profesor de matematică în perioada 1971-2009. Pensionat pe caz de boală din 2009.
Participant la concursurile ROKU din decembrie 2011.
Am publicat articole în presa locală, probleme de matematică în reviste de specialitate şi culegeri de probleme de matematică pentru ciclul gimnazial.


1. Cum te-ai apropiat de acest gen de poezie? De câtă vreme scrii  haiku?

            Am citit ocazional  poeme haiku. În luna decembrie 2011 am descoperit împreună cu fiul meu site-ul ROMANIAN KUKAI unde am văzut că se organizează concursuri lunare de haiku. La îndemnul său am început să scriu poeme haiku şi să particip la aceste concursuri iar după un timp de aproximativ un an am fost invitat să particip şi la concursurile HAIKU CLUB.

2 Cine/ce te-a ajutat să-i înţelegi mai bine esenţa?

            Am citit Regulamentul concursului ROKU, poeme ale participanţilor la aceste concursuri, câteva cărţi din biblioteca şcolii şi diverse comentarii la concursurile desfăşurate.

3.Ai urmat nişte modele care ţi s-au părut demne de luat în seamă? Te-a ghidat cineva?
            Fără să am un model anume, am ţinut seama de ce mi-a plăcut din creaţiile altora fără să renunţ la originalitatea mea.

4.Ce alt gen de poezie mai abordezi? Ce părere ai despre lirica japoneză comparativ cu cea occidentală?
            Când am ocazia citesc orice gen de poezie dar nu mă simt în stare să fac judecăţi de valoare privind comparativ lirica occidentală cu cea japoneză.

 5.Ai obţinut premiul I la concursul ROKU din luna iunie 2012 cu un poem reuşit:

plouă cu soare –
cântărind curcubeul 
cumpăna fântânii.

Ne poţi spune ce/cine anume te-a inspirat, cum  ai reuşit să scrii un haiku atât de bun?

            Într-o zi din luna iunie 2012, după ce s-a anunţat concursul având  ca temă folosirea cuvântului „curcubeu”, eram ieşit într-o plimbare pe dealurile din apropierea satului unde locuiesc şi am fost surprins de o ploaie cu soare în urma căreia s-a format un superb curcubeu. Din locul unde mă aflam am avut imaginea descrisă în poem. A fost observaţie şi inspiraţie de moment sau poate un dar primit de la natură.

6. Ce valoare au pentru tine premiile obţinute în acest domeniu? 

            Premiile obţinute sunt motive de bucurie şi de încurajare pentru participarea la concursurile următoare.

7. Ce înseamnă pentru tine participarea la  concursurile de haiku de pe RO KU?

            Participarea la aceste concursuri mă ajută să înţeleg mai bine spiritul poeziei nipone şi mă bucură diversitatea poemelor create pe aceeaşi temă de diverşi autori.

8. Ce rol joacă în ceea ce scrii  viaţa ta personală şi activitatea profesională? Te ajută sau te încurcă?

            Mă ajută prin bucuriile care mi le dau poemele valoroase şi-mi creează un anumit echilibru interior.

9.Poți numi trei poeme haiku  de-ale autorilor români si/sau străini care îţi plac în mod deosebit şi pe care ai fi vrut să le scrii tu însuţi?

            Este greu de ales trei haiku-uri din oceanul de poeme creat de atâţia haijini. Totuşi dacă încerc pot numi următoarele:

            Voroneţ – parcă
            nicăieri nu e cerul
            atât de-aproape
                       Dan Norea

            trenul în gară –
            un funigel mă leagă
            de prispa casei
                           Adrian-Nicolae Popescu

            lacăt la poartă –
            parfum de crizantemă
            ieşită prin gard
                        Lavana Kray

10.Ai publicat vreo carte de haiku? Ce  proiecte ai pe viitor?

            Nu am publicat cărţi de haiku dar am participat la concursul de debut ROKU din anul 2013. Să vedem ce-mi va rezerva viitorul.

Niciun comentariu: