Covata crăpată
sub streaşină
-
covata crăpată
plină cu soare
Iulian Dămăcuş
4-6-5, schema silabică neglijată
compromiţător sau luată-n răspăr? Dar poţi vorbi oare cu suficientă credibilitate
de o covată crăpată cu manşetele
scrobite şi încheiat la toţi nasturii?
Mai degrabă trebuie să o faci condus de
exigenţa unei valori ca shibusa, o
valoare estetică (şi nu numai estetică pentru că valorile japoneze acoperă
simultan mai multe domenii ale vieţii şi culturii) la care, de obicei, se face apel
mai rar cînd e vorba de haiku. Dar ea se potriveşte de minune poemului de mai
sus, scris cu un desăvîrşit bun gust astringent, care ne aduce totuşi în faţă
liniştea, calmul şi frumuseţea sobrietăţii.
Forma brută, abia finisată a covatei,
simplitatea ei şi deteriorarea prin învechire manifestă calităţi care se
potrivesc mai curînd spiritului, precum austeritatea şi învoirea cu efemeritatea
şi precaritatea celor ce sînt. Rafinamentul caracteristic acestei valori, este
tocmai această ciudată întrepătrundere a contrastelor, această topire într-un singur
aliaj a imperfecţiunii şi a delicateţii.
Covata
crăpată
nu se pune pe sine în valoare, nu-şi afirmă ostentativ vreunul din atribute. În
umilinţa şi discreţia ei, ea se oferă doar, prin oglinda picului de apă scursă
de pe streaşină, pe care încă îl mai poate păstra, celebrării soarelui.
Scena-n sine este ancestrală:
existenţa permanentă sub streaşină,
recurgînd la recipiente uzate şi hîrbuite, dezafectate de la utilităţile lor primare, a
cîteva captări de apă din resursele cereşti este un obicei care face farmecul
vechii gospodării ţărăneşti. Şi, aşa imperfectă,
crăpată şi paradită, covata e integrată armonic în micul univers cvasiperfect
al econimiei săteşti care, iată, înglobează prin intermediul ei şi soarele.
Covata, cu minimă utilitate practică acum, este plină de rosturi cosmice: cît
nu pierde toată apa prin crăpături, ea păstrează, oglindit cu infinită
delicateţe, şi soarele.
Nu ştiu de ce îmi vine să citez cîteva
versuri ale lui Sorescu: "Noi, Ion şi Ioana, / Cu puterile noastre / Am
durat acest sfînt / Copil / Întru veşnica pomenire / A acestui soare / Şi-a
acestui pămînt."
Poate ştiţi voi!
Fumul grădinilor
grădini fumegând -
pipa bunului culcuş
pentru păianjeni
pipa bunului culcuş
pentru păianjeni
Marcela Ignătescu
Nimic mai inconsistent decît fumul. Şi
nimic mai incitant pentru închipuirea noastră. Contemplînd fumul îţi vin în
minte şi-ţi răscolesc sufletul cele mai tulburătoare asociaţii. În fumul cu
forme schimbătoare şi lesne pieritoare este parcă o întreagă lume de poveşti
abia înfiripate ca să se risipească iar. Poate că expresia consacrată de multă
vreme viaţa e vis ar căpăta mai multă
substanţă (a inconsistenţei) spunînd: viaţa-i
doar un fum. Un fum în care viaţa şi moartea par să se împletească şi să se
despletească într-o necontenită prefacere.
Cînd fumegă grădinile e semn că viaţa
se-nnoieşte. “În azur se simt întoarceri.
/ Vînăt fum de vreascuri ude / S-a întins în tot oraşul.”* În aroma
înţepătoare a ultimelor frunze arse, speranţa se condimentează însă cu regrete.
În fumul învierii se insinuează un firicel din fumul, doar închipuit acum, al
pipei bunicului. Viaţa lui este acum
doar fum din fumul pe care l-a rispit în văzduhul atît de primitor.
În contrast cu fumul grădinilor, pipa bunului a devenit culcuş pentru păianjeni şi nu-şi mai
adăuga mireasma inconfundbilă în concertul primăvăratec. Din pipa lui stinsă
de-o vreme şi din culcuşul păianjenilor poate încolţi totuşi sămînţa unui poem.
Şi, pentru că e primăvară:
Fiece sămînţă-nalţă
De pe un mormînt o
piatră.
Suferinţa are-un
cîntec
Şi nădejdea are-o
vatră.*
____
*versurile citate sînt din poezia Întoarcere a lui Lucian Blaga
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu