„Cred că un mare poet fără discipoli este ca un om fără copii.”

Eduard Ţară


locul desfăşurării primului kukai din România, locul unde puteţi găsi informaţii despre fenomenul haiku din ţară şi nu numai

vineri, 11 ianuarie 2008

EXPLORÎND POEMUL HAIKU - LECŢII DE HAIKU PENTRU AVANSAŢI (IV

Lecţia 4 – Haiku - cercetare elementară

Exerciţiu – Participarea la kukai

SUSUMU TAKIGUCHI, poet, artist, profesor şi Preşedinte al Clubului Mondial de Haiku predă la Şcoala Tradiţională japoneză urmând standardele sistemului Yopane Kukai, care au fost adaptate la nevoile acestei şcoli.

KUKAI (pronunţat koo – kaee) joacă un rol important în studierea haiku-ului. Kukai înseamnă să aduni laolaltă elevii şi profesorii sau maestrul lor de haiku.

În timpul unui kukai, profesorul dă elevilor o temă sau un cuvânt sezonal care trebuie să fie incluse într-un haiku. Apoi elevii scriu un număr de haiku-uri pe care le dau profesorului. După aceea sunt prezentate toate haiku-urile, fără a se cunoaşte numele autorilor. Sunt selectate poemele favorite, judecându-le după calitatea lor. Şi profesorul poate da haiku-uri, realizând propria selecţie.

Nici unul dintre participanţi nu are voie să să-şi selecteze propriul haiku. În acelaşi timp, elevilor li se cere să-şi prezinte motivele pentru selecţia lor, ceea ce îi ajută să-şi dezvolte propria înţelegere asupra a ceea ce înseamnă un haiku bun. După ce selecţia şi comentariile s-au terminat, numele autorilor sunt dezvăluite. Participarea frecventă la kukai îi ajută pe elevi să realizeze o mai bună înţelegere a haiku-ului şi a modului în care trebuie scris. Acum este momentul pentru primul vostru kukai.

1. Fiecare dintre voi va scrie trei haiku-uri.

2. Unul dintre haiku-uri trebuie să se realizeze în timpul toamnei.

3. Folosiţi un cuvânt sezonal sau o expresie pentru a le plasa în haiku-ul toamna.Celelalte două pot fi plasate în orice anotimp.

4. Urmaţi sfaturile pe care le-aţi primit mai înainte. Studiaţi şi verificaţi setul de întrebări:

A – Este imaginea prezentată concretă şi clară? Pot cititorii să-şi imagineze scena? Dacă răspunsul este NU, atunci trebuie să-l rescrii.

B – Pot anumite cuvinte sau expresii să fie mutate fără a afecta înţelesul? Dacă răspunsul este DA, atunci haiku-ul tău este perfectibil şi ai nevoie să muţi cuvintele care nu sunt necesare.

C – Unde este centrul de interes al haiku-ului? Dacă nu ştii care este acesta sau care este partea principală a unui haiku, atunci nici cititorii nu vor şti acest lucru. Fii sigur că ai scris haiku-ul, astfel încât centrul de interes să fie clar exprimat.

D – Sunt două părţi ale haiku-ului cu o juxtapunere reală? Dacă răspunsul este DA, este un lucru grozav!

E – Dincolo de imaginea imediată există o adâncime a sensului poemului? – pot cititorii să descopere mai mult de un nivel de înţelegere? Sper că răspunsul este DA.

F –Te pot ajuta juxtapunerile diferite sau adăugate să creezi un alt nivel de înţelegere? Dacă răspunsul este DA, atunci va trebui să doreşti rescrierea acestui haiku.

G – Ce cuvinte sau expresii pot fi mişcate fără să afecteze înţelegerea sau curgerea sa uşoară? Mutaţi-le!

H – este înţelesul sau imaginea neclară pentru că nu ai folosit un limbaj natural, de fiecare zi? Dacă răspunsul este DA, atunci ştii ce ai de făcut. Pe măsură ce răspunzi acestor întrebări, vei găsi probabil căi de îmbunătăţire a poemelor tale.

5. Ai o SĂPTĂMÂNĂ să-ţi scrii poemele. Dacă kukai începe luni, atunci ar trebui să trimiţi poemele profesorului tău în lunea următoare.

6. Când profesorul îţi dă toate poemele anonim pentru a le studia, ai la dispoziţie o SĂPTĂMÂNĂ în care să faci selecţia haiku-ului favorit şi să scrii un mic comentariu pentru fiecare. Haiku-ul va fi numerotat şi numele autorului va fi lăsat la o parte.

7. Selectează 3 haiku-uri favorite. Scrie numerele lor astfel: #11, #14, #23. Alcătuieşte sumare note pentru fiecare haiku, explicând ceva despre raţiunea ta de a alege. Nu trebuie să scrii mult, doar câteva propoziţii. De exemplu: dacă unul dintre favoritele tale ar fi poemul # 20: vânt sporit / pisica doarme ghemuită / lângă foc, tu ar trebui să scrii ceva asemenea haiku-ului meu favorit. Îmi place să mă gândesc la această scenă şi îmi place felul în care imaginile sunt juxtapuse. Vântul care sporeşte mă face să mă gândesc că se răceşte sau probabil o furtună se apropie, dar când îmi imaginez pisica mă simt confortabil

8. Realizează câteva notaţii pentru fiecare haiku, explicând puţin de ce l-ai ales pe fiecare. Nu trebuie să scrii mult, scrie doar câteva propoziţii. De exemplu, dacă unul din haiku-urile favorite ar fi acesta #20: vânt sporit / pisicuţa doarme ghemuită / lângă sobă, ar trebui să scrii ceva asemănător cu haiku-ul meu favorit #20 Îmi place să mă gândesc la scenă şi admir modul în care s-a realizat juxtapunerea imaginilor. Creşterea vântului în intensitate mă face să mă gândesc că va fi mai frig sau poate se apropie o furtună şi-mi pot imagina cum arată pisica. Când fiecare a încheiat selecţia şi a scris comentariile, profesorul va citi haiku-ul selectat şi comentat.

Niciun comentariu: